Frågor & svar

Här hittar ni svaren på de vanligaste frågor vi får om att sälja via Föreningskoppen.

Vilka lagar och regler gäller?

Vid hemförsäljning gäller lagen om distans- och hemförsäljning. På konsumentverketshemsida finner du mer information kring lagen och rätten till ångervecka. Vi rekommenderar också att man kollar upp vad som gäller skattetekniskt för sin förening. På skatteverkets hemsida finner du mer information.

Våra rekommenderade priser bygger på det generella priserna ute i dagligvaruhandeln. Det finns alltså både billigare och dyrare alternativ. Förtjänsten per såld kartong är betydligt högre för en förening, än för en butik. Att man dessutom sponsrar sin förening, gör väl inte saken sämre!

Vinsten vid kaffeförsäljning är ca 70 kr/3-pack och ca 30 kr/chokladburk.

Vi säljer enbart till föreningar och skolklasser, ni behöver vara minst 10 personer för att kunna sälja. Vi säljer inte till enskilda personer. Kontaktpersonen är ansvarig för försäljningen och måste vara minst 18 år (myndig) och sköter kontakterna med Föreningspapper.

Föreningen (styrelsen) är automatiskt betalningsansvarig enligt de villkor som framgår av vår prislista/villkor. Är det en skolklass eller annan person än Föreningen (tex lagförälder/tränare) som önskas vara ansvarig behöver vi ett personnummer och en kreditupplysning kan komma att tas.

30 dagars kredittid. Vid försening kan påminnelseavgift förekomma samt utebliven betalning går till inkasso.

Minsta antal beställda kartonger är 5 (fem). Frakt tillkommer upp till 19 kartonger därefter helt fraktfritt. Obs, enbart hela kartonger, vilket innebär att ni kommer behöva komplettera upp!

Frakt: 5-10 kartonger 100 kr frakt, 11-19 kartonger 150 kr.

Kaffet levereras antingen vid ombud eller levereras direkt hem till dörren – det beror på kvantiteten ni beställer.